Werkbezoek Carla Dik-Faber aan Eindhoven Airport

banner werkbezoek Carla Dik Eindhoven Airportdinsdag 19 mei 2015 11:26

Op vrijdag 15 mei 2015 bracht Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie mevrouw Carla Dik-Faber een bezoek aan Eindhoven Airport. Zij heeft daar gesproken met algemeen directeur dhr. Joost Meijs. Daarnaast waren fractievoorzitter Ko Jansen alsmede commissielid Hans Janson van de plaatselijke ChristenUnie fractie aanwezig. Tijdens de bijeenkomst kwamen belangrijke gesprekspunten ter sprake.

Vliegtijden
Veel kritiek op Eindhoven Airport, zo herkent ook Ko Jansen, concentreert zich rondom de zgn. ‘openingstijden’ van het vliegveld en dan met name de vliegbewegingen tussen 7 en 8 uur in de ochtend. In de afspraak die Eindhoven Airport heeft gemaakt aan de Alderstafel voor het jaar 2015 is concreet vastgesteld dat op doordeweekse dagen vliegbewegingen mogen plaatsvinden tussen 7 uur ’s ochtends en 12 uur ’s avonds. In het weekend vertrekken de vliegtuigen om 8 uur in de ochtend. Het laatste uur in de avond fungeert als een aanvlieguur waarin vliegtuigen alleen bevoegd zijn om te landen. De boete voor het landen buiten de vastgestelde vliegtijden is van dermate hoogte dat luchtvaartmaatschappijen ervoor kiezen om op ‘safe’ te spelen en ervoor zorgen dat hun vliegtuigen ruim binnen de uiterlijke sluitingstijd binnenkomen. De discussie rondom het ‘verruimen’ van de aan- en uitvliegtijden is dan ook onjuist, aldus Meijs. Alle vliegbewegingen, met uitzondering van een zeer gering aantal, vinden namelijk plaats binnen de vastgestelde aan- en uitvliegtijden.

Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid
Carla Dik-Faber vraagt zich af in hoeverre een luchthaven bezig kan zijn met thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Eindhoven Airport werkt hard aan het verduurzamen van alle onderdelen binnen haar bedrijf. Zo is er sinds kort gestart met het introduceren van glijvluchten voor aanvliegende vliegtuigen. Hierbij wordt niet alleen brandstof bespaard maar wordt ook de geluidsoverlast voor omwonenden zoveel mogelijk beperkt.

Groei en toekomst
Eindhoven Airport is de laatste jaren hard gegroeid. Zowel het aantal passagiers dat de luchthaven aandoet alsmede het aantal vliegbewegingen zijn fors toegenomen in de afgelopen 10 jaar. Deze groei is nagenoeg constant en zal, zo is de prognose, in ieder geval doorzetten tot het jaar 2020. Carla Dik-Faber vraagt zich af of deze groei binnen de vastgestelde aan- en uitvliegtijden mogelijk is. Volgens Meijs is deze groei passend binnen de vastgestelde aan- en uitvliegtijden zoals besproken aan de Alderstafel voor 2015. Het aantal vliegtuigen dat in het laatste uur binnenvliegt zal dan wel stijgen. Helaas, zo erkent ook Meijs, geeft ieder extra vliegtuig ook extra overlast en dat is nu eenmaal een logisch gevolg van een operationeel vliegveld. Toch wordt ernaar gestreefd om de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken.