Fractiebericht Eindhoven januari 2015

fractiebanner1maandag 09 februari 2015 14:41

Het nieuwe politieke jaar is rumoerig begonnen. Het beheer van het gemeentelijk Vastgoed blijkt nog steeds niet op orde en een 2e rekenkameronderzoek onderbouwde dat keihard.

Alle aanbevelingen uit het rapport werden door de Wethouder overgenomen en hij is direct  begonnen om de zaak op orde te brengen. Wat is er aan eigen gebouwen in de stad,  wat is de waarde, hoe groot(kadaster), welk gebruik, verhuur, doel (bijv wijkgebouw )en staat van onderhoud en kosten.

Politiek moest er nog een klap op gegeven en vastgesteld worden wanneer het op orde moet zijn en vooral hoe het op orde te houden. Maar er werd ook bloed geroken en dat leverde 2 moties van afkeuring op zij het met weinig onderbouwing. Deze werden met ruime meerderheid  weggestemd waarbij er over en weer harde woorden vielen.

De afweging van de ChristenUnie was dat al in vorige periode de zaak is misgegaan en er nu een andere wethouder opzit die een veelbelovende start heeft gemaakt met herstel en overtuigend de vervolgstappen in beeld bracht en weet dat het de Raad menens is. Eind 2015  moet het op orde zijn en geborgd dat het actueel blijft, omdat er financieel veel van afhangt.

Een ander explosief onderwerp is het  Muziekgebouw dat jaarlijks een groot tekort van €600.000 heeft onsdanks een goede bedrijfsvoering en bezetting. De molensteen is een 40 jarig vast geindexeerd  huurcontract. Sluiten is geen optie. Wordt vervolgd.

Door de veranderingen in de Zorg met de nieuwe WMO, hebben we in ontmoetingen en in telefonische contacten,klachten gehoord van inwoners die tegen problemen aanlopen. Deels zijn dat de algemene,zoals de PGB uitbetaling, maar vooral ook persoonlijke zaken.

We verzamelen deze en bespreken ze met ambtenaar en de Wethouder en zonodig zetten we politieke druk via Raadsvragen. Ook houden we goed contact met ons 2e kamerlid Carla Dik.

Tot slot aandacht voor de aanloop naar de Provinciale en Waterschapsverkiezingen, want goed bestuur daar, is ook in het belang van ons, Eindhovenaren.

Het Programma “Idealen voor Nu”  is uw stem en uw gebed waard.

Met goede lokale kandidaten en onze ervaren gedreven lijsttrekker Hermen Vreugdenhil, staan we te popelen om opnieuw, zo mogelijk met 2 mensen, de Provinciale Staten in te gaan.

Kijk op www.noordbrabantchristenunie.nl of  www.christenunie.nl/ps2015  naar de campagne activiteiten en meld je daar aan als je een bijdrage wilt en kunt leveren.

Met vriendelijke groet,

Ko Jansen