'Onze mensen kunnen wel tegen een stootje'

maandag 29 september 2008 23:21

De ChristenUnie opereert in een ,,krachtenveld'' waarin de politici onder het vergrootglas liggen. En dan is er ook nog de verleiding van de macht. Genoeg om een zaterdag lang over na te denken tijdens de eerste 'Inspiratiedag' die de partij organiseert. Een ding is duidelijk: de komende gemeenteraadsverkiezingen zullen voor de Christen­Unie anders verlopen dan voorheen.

Meer dan ooit speelt het landelijke imago van de regeringspartij ook plaatselijk een rol. En daar zullen plaatselijke en provinciale politici rekening mee moeten houden.

De eerste Inspiratiedag van de ChristenUnie, die op deze zonovergoten zaterdag plaatsvindt in een middelbare school in Nijkerk, staat in het teken van de naderende gemeenteraadsverkiezingen. De dag is bedoeld om politici, medewerkers en betrokken leden mee te laten denken over het partijbeleid. Er zijn 350 belangstellenden op afgekomen.

Met hun gezin. Dat is dan wel weer typisch ChristenUnie. Achterin de zaal staat een kinderwagen met een baby die de hele dag door geregeld kirrende geluiden produceert.

Les

Het was een enerverende week voor de partij. Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) lag onder vuur vanwege uitlatingen over zijn eigen dienstplicht. Wat betreft Arie Slob ligt in deze ophef een les besloten voor alle aanwezige politici. Die toont voor de fractievoorzitter in de Tweede Kamer opnieuw aan dat de partij ,,in een enorm krachtenveld opereert''. ,,We moeten ons daarom heel erg bewust zijn van wat we doen en zeggen'', zegt hij, in reactie op de uitspraken van Van Middelkoop, die niet aanwezig is op de Inspiratiedag. ,,We moeten oppassen dat we die krachten geen aanleiding geven, door dingen te zeggen die verkeerd vallen'', aldus Slob.

Er is in de politiek sprake van een ,,verharding'' vindt hij. ,,Daar moeten we niet zielig over doen, maar het is wel iets waar we rekening mee moeten houden.''

Aan het einde van de dag gaat ook ChristenUnieleider en vicepremier André Rouvoet in op de voorafgaande week. ,,Twee frontstrijders van de ChristenUnie kwamen onder vuur te liggen'', zegt hij, verwijzend naar Van Middelkoop en Tineke Huizinga, die zich moest verantwoorden voor de ov-chipkaart. Elke politicus maakt het af en toe mee dat hij onder vuur ligt, relativeert Rouvoet. Hij vindt dat CU-politici terechte kritiek ter harte moeten nemen, maar zich niet door alles van de wijs moeten laten brengen. ,,Laat ik het maar zo zeggen: Eimert van Middelkoop is een grote jongen, Tineke Huizinga is een grote meid. Onze mensen kunnen wel tegen een stootje.'' Een uitspraak die hem op applaus komt te staan.

Alertheid

Toch zegt Rouvoet het Slob na: ,,We worden zeer kritisch gevolgd. Dat betekent dat alertheid geboden is. Maar ook vrijmoedigheid om te blijven zeggen wat we vinden. Zelfs als de rest van de wereld dat niet wil horen.''

Het alternatief voor (regerings)­verantwoordelijkheid nemen, is stil blijven zitten, maar dat is voor Rouvoet geen alternatief. ,,Je weet dan zeker dat je nooit zult struikelen, dat is lekker makkelijk. Maar het brengt je ook nergens.''

Protestants predikant Ron van der Spoel waarschuwt de ChristenUniepolitici in Nijkerk echter ook voor alle aandacht die de macht met zich brengt, want daarin schuilt een gevaar, zegt hij. ,,Je moet je niet laten leiden door wat 'men' - de mensen - zeggen, maar door wat God zegt. Dat maakt je misschien wat minder populair bij de mensen, maar dan blijf je wel dicht bij de hemelse Vader.''

Telkens weer komt de relatie tussen geloof en politiek aan bod op de Inspiratiedag. Als staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) tijdens een keuzeprogramma in een klaslokaal vertelt over het onlangs gepresenteerde nieuwe Deltaplan, krijgt zij vooral identiteitsgevoelige vragen.

Als Huizinga bijvoorbeeld aangeeft de waterwering in Nederland tien keer veiliger te willen maken, vraagt een vrouw of het wel ,,christelijk'' is, om zo veel zekerheid te willen inbouwen. ,,We hebben onze toekomst toch niet in eigen hand?''

Toekomst

Huizinga knikt. ,,Als christen weet je inderdaad nooit zeker wat er gaat gebeuren en dat de toekomst in Gods hand is. Maar dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid om ons land te beveiligen tegen het water.'' Een andere aanwezige wil weten wat 'water' tot een ChristenUnie-thema maakt. Huizinga legt uit dat zij het als haar taak ziet om de Nederlandse kennis over dijken en waterwering, ook beschikbaar te maken voor armere landen, die op dat gebied minder ontwikkeld zijn maar wel gevaar lopen door de stijgende zeespiegel. ,,We zijn niet alleen op deze wereld. God geeft ons verantwoordelijkheid voor anderen.''

(Nederlands Dagblad / Aldwin Geluk - 29 september 2008)