ChristenUnie verbetert Spoedwet Wegverbreding

woensdag 14 januari 2009 22:23

De Tweede Kamer heeft deze week de Spoedwet Wegverbreding aangenomen, nadat ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer het voorstel van de minister met een amendement had aangepast. Door de nieuwe wet kan een aantal spoedeisende wegenbouwprojecten versneld worden aangepakt. De wetswijziging die Cramer aanbracht zorgt er echter voor dat de versoepeling van procedures vooralsnog beperkt blijft tot een vastgestelde lijst van dertig knelpunten.

Ernst Cramer is enthousiast over de mogelijkheid die de nieuwe wet biedt om dertig beruchte bottlenecks in het Nederlandse wegennet aan te pakken: projecten waarvan de Kamer in meerderheid erkent dat ze geen vertraging dulden. Tegelijk is Cramer blij dat de asfaltmachines niet overal vrij spel krijgen. Voor andere bestaande en toekomstige wegenbouwplannen blijven de vereiste zorgvuldigheidsprocedures gelden.

De minister wilde enkele vereenvoudigingen aanbrengen in de regels voor milieueffectrapportage. De ChristenUnie vond zo'n vereenvoudiging voor kleine projecten wel aanvaardbaar, maar niet voor grote en complexe wegenbouwprojecten die grote impact hebben op milieu en landschap. Ernst Cramer: ,,Dat zou zelfs kunnen leiden tot verkeerde keuzes. Als het Rijk dan wordt teruggefloten door de rechter, heb je juist nog meer vertraging. We kunnen zo'n algemene aanpassing van procedures dus niet even met een spoedwet regelen. Spoed moet ook spoed blijven; spoedmaatregelen moeten alleen toegepast kunnen worden waar spoed geboden is. Zorgvuldigheid ten aanzien van de milieueffecten moet zwaar blijven tellen. Daar gaan we niet mee marchanderen."

Later dit jaar spreekt de Kamer over structurele aanpassingen van de procedures in de Tracéwet en de Wet Milieubeheer. Cramer:,,De ChristenUnie wil dan kijken of er in de wet criteria kunnen worden geformuleerd in welke gevallen een eenvoudige, kortere procedure kan worden gevolgd."

Openbaar vervoer

Conform de aanbevelingen van commissie Elverding, die onderzoek deed hoe de besluitvorming van infrastructurele projecten kan worden versneld, moet volgens de ChristenUnie bij nieuwe projecten in een vroeg stadium alle relevante alternatieven worden onderzocht. Dat betekent volgens de ChristenUnie ook een alternatief met een grote rol voor het Openbaar Vervoer. De minister heeft dit toegezegd. Cramer:,, Soms moet er asfalt bij, maar ik wil af van de veel gehoorde reflex ‘rijstroken erbij'."

De volgende knelpunten kunnen door de Spoedwet Wegverbreding versneld worden aangepakt:

A9 aansluiting Velsen-Raasdorp

A9 knooppunt Raasdorp-knooppunt Badhoevedorp

A12 Woerden-Gouda

A12 Utrecht-Bunnik

A12 Bunnik-Driebergen

A12 Driebergen-Maarsbergen

A9 Holendrecht-Diemen

A1 't Gooi

A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad west Oostbaan

A4 knooppunt Badhoevedorp-knooppunt Nieuwe Meer

A10 zuid knooppunt Nieuwe Meer-knooppunt Amstel

A2/A27 Everdingen-Lunetten

A1 Hoevelaken-Barneveld Zuidbaan

A1 knooppunt Watergraafsmeer-knooppunt Diemen

A9 Alkmaar-Uitgeest

A2 Holendrecht-Maarssen

A2 Maasbracht-Geleen

A28 Utrecht-Amersfoort

A2 Den Bosch-Eindhoven

A2 Leenderheide-Valkenswaard

A12 Gouda-Woerden

A12 Woerden-Oudenrijn

A12 Maarsbergen-Veenendaal, inclusief aansluiting Veenendaal

A12 Waterberg-Velperbroek

A27 Lunetten-Rijnsweerd

A28 Hattemerbroek-Lankhorst

A58 Eindhoven-Oirschot

A4 Burgerveen-Leiden

A2 Oudenrijn-Everdingen

N50 Ramspol-Ens

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie verbetert Spoedwet Wegverbreding'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.