Esmé Wiegman - bezoekt samen met de vkc VWS Lunet in Eindhoven

vrijdag 15 mei 2009 22:18

De leden van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) brengen een gezamenlijk werkbezoek aan instellingen in de gehandicaptensector.

Het is bekend dat er in de gehandicaptensector gebouwen zijn die niet meer aan de huidige kwaliteitseisen voldoen. Dit zijn de zogenaamde ‘rode' gebouwen. De instellingen die deze gebouwen nog hebben, werken er hard aan om dat op te lossen maar in de beeldvorming lijkt het alsof men te weinig doet of dat het te traag gaat. De werkelijkheid achter die beeldvorming is veel genuanceerder. Het gaat om de wensen van cliënten, hun vertegenwoordigers, de omgeving en instellingen. Maar ook om regelgeving en procedures, bestemmingsplannen en ruimtelijke ordening. Het betreft zowel het lokale, provinciale als landelijke niveau. Alle partijen proberen, ieder vanuit hun eigen optiek en professionaliteit, de beste oplossing voor de woonwensen van de cliënten te realiseren. Een behoorlijke klus dus, die vaak tot mooie initiatieven leidt, maar soms ook (nog) niet.

De commissie brengt op uitnodiging van de VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland) een bezoek aan Lunet zorg te Eindhoven, om geslaagde herhuisvestingsprojecten te bekijken en projecten die nog in uitvoering zijn. Naast de vaste Kamercommissie is ook het College bouw zorginstellingen uitgenodigd voor dit werkbezoek alsmede enkele deskundigen op het gebied van bouw binnen deze branche.

Allen kunnen dan zien wat er bij zo'n omzetting van een ‘rode' naar 'groene' locatie komt kijken en wat het oplevert. Ook wordt aandacht besteed aan de problemen waar een instelling tegenaan loopt bij de renovatie van 'rood' naar 'groen'.

Reacties op 'Esmé Wiegman - bezoekt samen met de vkc VWS Lunet in Eindhoven'