Fractiebericht ChristenUnie Eindhoven oktober 2014

vrijdag 17 oktober 2014 22:37

In de afgelopen weken hebben we belangrijke onderwerpen op de agenda van de Raad gehad.
Zo is de Verordening Sociaal Domein met daarin de wettelijke regels voor de veranderingen in de Jeugdwet en Wet Maatschappelijk Ondersteuning en Participatie, goedgekeurd.
De uitvoeringsregels komen begin volgend jaar.
We hebben bij de wethouder toegezegd gekregen dat er een leesbare versie en een publiekscampagne komt voor de inwoners van onze stad.
Ook was de vermeende onbeheersbare vervuiling van het NRE terrein reden tot veel politiek overleg. De onrust die hierover was ontstaan kon grotendeels worden weggenomen met de al langer lopende sanering van de vervuilingen uit vroeger tijden. Gelijktijdig zijn we over de stand van zaken van alle nog te saneren terreinen bijgepraat.
De komst van 700 asielzoekers naar de Orangerie heeft ook de nodige aandacht gevergd. Wij hebben als ChristenUnie onze instemming voor deze opvang met overtuiging gegeven. Wel hebben we gepleit voor een geregelde buurtinformatie en hulp aan de tijdelijke antikraakbewoners in het vinden van vervangende ruimte. Dit laatste is versneld gebeurd onder druk van de verfoeilijke brandstichting. Initiatieven vanuit kerken en andere organisaties om ondersteuning te geven aan de binnenkort aankomende asielzoekers geeft ons vertrouwen dat we deze ontheemden een goed tijdelijk verblijf kunnen geven waarin ze enigszins tot rust kunnen komen.
Zeer recent hebben we de financiële problemen met het Muziekgebouw op de agenda gekregen. Wij willen met de meerderheid van de Raad tijd nemen om een oplossing te vinden met als uitgangspunt om deze waardevolle voorziening voor de stad te behouden.
Deze week loopt de DDW (Dutch Design Week) en ik hoop dat velen de kans nemen om daar een bezoek aan te brengen heeft geeft een mooi beeld van waar we in deze stad goed in zijn.
Ik besluit met een oproep aan mensen die zich kandidaat willen stellen als bestuurslid Waterschap de Dommel namens de ChristenUnie. Verkiezingen zijn in maart 2015, gelijktijdig met die voor het Provinciaal Bestuur. Voor info kun je bij mij terecht.

Adieu,

Ko Jansen,  Fractievoorzitter ChristenUnie