ChristenUnie verbetert Spoedwet Wegverbreding
De Tweede Kamer heeft deze week de Spoedwet Wegverbreding aangenomen, nadat ChristenUnie-Kamerlid Ernst Cramer het voorstel van de minister met een amendement had aangepast. Door de nieuwe wet kan een aantal spoedeisende wegenbouwprojecten versneld worden aangepakt. De wetswijziging die Cramer aanbracht zorgt er echter voor dat de versoepeling van procedures vooralsnog beperkt blijft tot een vastgestelde lijst van dertig knelpunten.
Ernst Cramer is enthousiast over de mogelijkheid die de nieuwe wet biedt om dertig beruchte bottlenecks in het Nederlandse wegennet aan te pakken: projecten waarvan de Kamer in meerderheid erkent dat ze geen vertraging dulden. Tegelijk is Cramer blij dat de asfaltmachines niet overal vrij spel krijgen. Voor andere bestaande en toekomstige wegenbouwplannen blijven de vereiste zorgvuldigheidsprocedures gelden.
De minister wilde enkele vereenvoudigingen aanbrengen in de regels voor milieueffectrapportage. De ChristenUnie vond zo'n vereenvoudiging voor kleine projecten wel aanvaardbaar, maar niet voor grote en complexe wegenbouwprojecten die grote impact hebben op milieu en landschap. Ernst Cramer: ,,Dat zou zelfs kunnen leiden tot verkeerde keuzes. Als het Rijk dan wordt teruggefloten door de rechter, heb je juist nog meer vertraging. We kunnen zo'n algemene aanpassing van procedures dus niet even met een spoedwet regelen. Spoed moet ook spoed blijven; spoedmaatregelen moeten alleen toegepast kunnen worden waar spoed geboden is. Zorgvuldigheid ten aanzien van de milieueffecten moet zwaar blijven tellen. Daar gaan we niet mee marchanderen."
Later dit jaar spreekt de Kamer over structurele aanpassingen van de procedures in de Tracéwet en de Wet Milieubeheer. Cramer:,,De ChristenUnie wil dan kijken of er in de wet criteria kunnen worden geformuleerd in welke gevallen een eenvoudige, kortere procedure kan worden gevolgd."
Openbaar vervoer
Conform de aanbevelingen van commissie Elverding, die onderzoek deed hoe de besluitvorming van infrastructurele projecten kan worden versneld, moet volgens de ChristenUnie bij nieuwe projecten in een vroeg stadium alle relevante alternatieven worden onderzocht. Dat betekent volgens de ChristenUnie ook een alternatief met een grote rol voor het Openbaar Vervoer. De minister heeft dit toegezegd. Cramer:,, Soms moet er asfalt bij, maar ik wil af van de veel gehoorde reflex ‘rijstroken erbij'."
De volgende knelpunten kunnen door de Spoedwet Wegverbreding versneld worden aangepakt:
A9 aansluiting Velsen-Raasdorp
A9 knooppunt Raasdorp-knooppunt Badhoevedorp
A12 Woerden-Gouda
A12 Utrecht-Bunnik
A12 Bunnik-Driebergen
A12 Driebergen-Maarsbergen
A9 Holendrecht-Diemen
A1 't Gooi
A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad west Oostbaan
A4 knooppunt Badhoevedorp-knooppunt Nieuwe Meer
A10 zuid knooppunt Nieuwe Meer-knooppunt Amstel
A2/A27 Everdingen-Lunetten
A1 Hoevelaken-Barneveld Zuidbaan
A1 knooppunt Watergraafsmeer-knooppunt Diemen
A9 Alkmaar-Uitgeest
A2 Holendrecht-Maarssen
A2 Maasbracht-Geleen
A28 Utrecht-Amersfoort
A2 Den Bosch-Eindhoven
A2 Leenderheide-Valkenswaard
A12 Gouda-Woerden
A12 Woerden-Oudenrijn
A12 Maarsbergen-Veenendaal, inclusief aansluiting Veenendaal
A12 Waterberg-Velperbroek
A27 Lunetten-Rijnsweerd
A28 Hattemerbroek-Lankhorst
A58 Eindhoven-Oirschot
A4 Burgerveen-Leiden
A2 Oudenrijn-Everdingen
N50 Ramspol-Ens
Reacties op 'ChristenUnie verbetert Spoedwet Wegverbreding'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.