Hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar om 40 miljoen kwijt te raken…

2017-05-15 Elmer den Bravenwoensdag 12 juli 2017 09:35

Als er iets duidelijk is geworden uit de bespreking van de concept jaarrekening en de voorbereiding voor het volgende jaar, dan is het wel dat er heel veel op veel verschillende manieren iets is misgegaan. Prognoses van budgetten, instroom van mensen in de bijstand, het niet behalen van bezuinigingen, gebrekkig overzicht, minder geld uit Den Haag, afhankelijkheid van derden enzovoorts.

Opnieuw vraagt het Eindhovense college om vertrouwen. Natuurlijk weten we dat Den Haag de decentralisatie's over de schutting heeft gegooid en wij nu met de gebakken peren zitten, maar is geen reden om alles nu maar goed te keuren.

Als ChristenUnie hebben we benadrukt dat het nu juist heel belangrijk is om de normen voor veilig financieel beleid strak te volgen. Die normen zijn er vooral voor als er onzekerheid is, dus nu moeten ze ook gebruikt worden. Dit betekent dat het weerstandsvermogen van de gemeente weer aangevuld moet worden. Safety first.

En alsjeblieft niet in nog meer ambitieuze woorden. Daar ligt de kracht van Eindhoven ook helemaal niet. In Eindhoven zijn we als geen ander in staat om samen te werken aan oplossingen. Samenwerking is niet sexy. Het is ploeteren, de beuk erin, want in de debatten en gesprekken gaat het er soms hard aan toe, maar we moeten wel samen verder.

Geen grenzeloze ambitie, maar realistisch optimisme.

Elmer den Braven

Raadscommissielid ChristenUnie Eindhoven