Fractiebericht januari 2016

Raadszaal Eindhovenvrijdag 19 februari 2016 21:48

Het politieke jaar is voortvarend van start gegaan met de verkiezing van het raadslid van het jaar en het politiek talent van het jaar op de nieuwjaarsbijeenkomst van de gemeente in het stadhuis. Zeer veel vrijwilligers en belangenorganisaties waren hierbij vertegenwoordigd. De burgemeester hield een gloedvol betoog, dat weliswaar de politici de kaders stellen, maar dat het succes van onze stad afhangt van de duizenden vrijwilligers en de goede samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, stichtingen, hogeschool en universiteit. Hij gaf ook aan dat in toenemende mate de problemen van de huidige tijd met name in de context van de stad moeten worden opgelost. Steeds meer mensen wonen in een stad en de landelijke overheid en de provincie staan voor veel problemen op te grote afstand.

Als ChristenUnie mogen we inmiddels al weer bijna twee jaar meedraaien, na onze afwezigheid van 4 jaar, en als fractie zijn we nu echt op stoom. Er wordt naar ons geluisterd en voorstellen worden op voor ons cruciale details aangepast, omdat de andere partijen graag willen dat we voor stemmen.

Een onderwerp wat een prominente plaats innam in ons verkiezingsprogramma is 'scheiding en kind'. Een thema wat duidelijk onderbelicht was. We hebben op onze eerste fractievergadering van het jaar teruggekeken op de succesvolle informatieavond over dit thema. Aangezien scheiding in ons land in de afgelopen decennia als een verworven recht is beschouwd is er bijna een taboe op het bespreekbaar maken van het lijden van kinderen als hun ouders uit elkaar gaan. Steeds vaker zijn dit ook vechtscheidingen, wat voor kinderen vrijwel zonder uitzondering een traumatische ervaring is. We vonden de wethouder en een aantal zeer gemotiveerde ambtenaren aan onze zijde in het bespreekbaar maken van dit thema en het belang van preventie. Naast het leed wat de kinderen wordt aangedaan kost het ook simpelweg heel veel geld. We houden de vinger aan de pols en gaan binnenkort onze vervolgstappen bepalen.

We hebben ook een dringend beroep gedaan op de wethouder om de grote waarde van het CKE (centrum voor de kunsten Eindhoven; muziekschool etc.) als samenbindende en waardetoevoegende instelling t.o.v. losse marktpartijen te bevestigen. Na aandringen heeft ze dit gedaan. De reden hiervoor was de totaal ongefundeerde halvering van de subsidie voor het CKE en de vrees dat Cultural Private Equity partijen de courante stukken van het CKE wegpikken en de minder courante stukken het daardoor nog moeilijker krijgen, terwijl ze niet minder belangrijk zijn voor de stad. Gelukkig werd dit voorstel getorpedeerd mede dankzij de sterke stem uit de stad, ondersteund met flashmobs.

Ten aanzien van woonoverlast en met name huisjesmelkers, hebben we de wethouder uitgedaagd om zich niet te verbergen achter juridische constructies, maar de juridische grenzen op te zoeken om deze mensen aan te pakken, die zich zelf ook niet aan wet en burgerfatsoen houden stevig aan te pakken. We hebben ook aangedrongen op een bonus/malus systeem om de slechten te treffen en de goeden te belonen. Dit werd overgenomen door de VVD en PvdA en vervolgens toegezegd door de wethouder, dus de alvast voorbereide motie was niet meer nodig.

Te midden van deze politieke drukte kwam totaal onverwacht ineens het bericht dat ons raadscommissielid Hans Janson met hartklachten in het ziekenhuis was opgenomen. Hij is inmiddels weer thuis, maar het zal nog enige tijd duren voor hij zich weer bij ons kan voegen. Dus de komende tijd moeten we politieke activeiten over drie man verdelen in plaats van vier. Uw gebeden voor Hans en onze politieke activiteiten zijn daarom van groot belang.

Inmiddels loopt de voorjaars-/carnavalsvakantie op zijn eind. Als Christenunie hebben we de carnavaleske raad maar aan ons voorbij laten gaan. We sluiten wat dat betreft toch liever aan bij de vastentijd in voorbereiding op Pasen. Veel zegen in uw persoonlijke voorbereiding op Pasen. We wensen u toe dat het verlangen naar Pasen oprecht en diep mag zijn.

Met vriendelijke groet,
Elmer den Braven