Fractiebericht november 2016

Elmerlijstwoensdag 21 december 2016 21:07

Kortgeleden werd in de raadsvergadering de Eindhovense begroting voor 2017 behandeld. Een moment waar wordt vastgesteld hoe de visie uit de Kadernota, die voor de zomervakantie al werd behandeld, wordt uitgewerkt in budgetten en doelstellingen.

Voor het gevoel was het ook alvast een afsluiting van 2016. De echte afsluiting komt pas bij de behandeling van de jaarrekening van 2016, maar dat is pas halverwege 2017. Hopelijk zal die wel voor de zomervakantie plaats vinden, want door de decentralisaties in de zorg hebben we in Eindhoven de jaarrekening 2015 pas in september kunnen behandelen.
Dat de jaarrekening pas na de zomer kon worden vastgesteld heeft weinig te maken met onze eigen gemeente, maar vooral met de landelijk SocialeVerzekeringsBank (SVB) die onder andere de WMO budgetten beheert. De SVB was met geen mogelijkheid in staat onze gemeente te vertellen waar de budgetten aan uitgegeven zijn. In de jeugdzorg was het nog erger, want daar weet de SVB soms niet eens met zekerheid te zeggen of een kind wel in Eindhoven woont. De accountant van de gemeente kon dan ook niet anders dan aangeven dat deze onzekerheid geen volledige goedkeuring kon krijgen.

Ook voor de jaarrekening van 2016 wordt het zeer lastig om een volledige goedkeuring te krijgen, omdat het er niet naar uitziet dat de SVB nu in staat zal zijn aan te geven of het geld op een rechtmatige en getrouwe manier is besteed in 2016.

Deze overhaaste bezuiniging uit Den Haag heeft dus voor een hoop stress en problemen gezorgd. Dit is ook de reden dat we als Christenunie een motie hebben ingediend om een officiële brief te schrijven, namens de raad aan de minister, dat de decentralisaties de betrouwbaarheid van de overheid hebben geschaad en dat dringend verbetering nodig is. Tijdens de behandeling van de jaarrekening is deze motie met een ruime meerderheid aangenomen.

Gaat dan alles mis? Zeker niet. In Eindhoven hadden we het geluk dat we al bezig waren met een verandering in de zorg, door het opzetten van Wijeindhoven. We hadden deze organisatie graag langzamer willen invoeren, want dan hadden heel wat fouten voorkomen kunnen worden. Maar de generalisten van Wijeindhoven, de ambtenaren van de gemeente en de zorginstellingen weten elkaar steeds beter te vinden. Er zijn fouten gemaakt en dat wordt ruiterlijk toegegeven. Het ziekteverzuim in het sociale domein is erg hoog vanwege de druk, de stress en de onduidelijkheid. Maar over het algemeen is het gelukt de kwaliteit van de zorg redelijk op peil te houden. Gezien de overhaaste manier van invoeren van deze landelijke bezuiniging, is dat een prestatie van formaat.

Inmiddels heeft de minister een reactie gestuurd op onze brief en daarin aangegeven dat nu ook de laatste controles weer zijn 'aangezet' voor de SVB, wat vooral betekent dat de gemeente nu betere informatie krijgt van de SVB en dus ook beter in staat zal zijn te controleren of wel de juiste zorg geleverd wordt. Meer informatie betekent ook het constateren van meer fouten, die dan weer opgelost moeten worden. Dus er is voorlopig nog genoeg te doen.

De ChristenUnie houdt de vinger aan de pols. Wij blijven sturen op een goede balans tussen controle en vertrouwen. Controle voor de verantwoording en vertrouwen voor eindelijk een beetje rust en duidelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Elmer den Braven